Jak zarejestrować firmę? Poradnik krok po kroku
Prowadzenie własnej działalności to szereg obowiązków. Nie da się jednak zaprzeczyć, że w przypadku wielu zawodów oznacza to także możliwość osiągnięcia naprawdę dużych dochodów oraz wygodę decydowania o sobie i wykonywanych zleceniach. Dodatkową korzyścią są oferowane przez nasze państwo ulgi w składkach ZUS, które pozwalają na dodatkową oszczędność. Jeśli ciebie również interesuje możliwość pracy „na swoim”, podpowiadamy, jak założyć własną firmę. Przygotowaliśmy praktyczny poradnik, który krok po kroku przeprowadzi cię przez rejestrację działalności.
Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce od jakiegoś czasu nie wiąże się już ze skomplikowanymi formalnościach i zaawansowaną biurokracją. Mimo to, by nie popełnić żadnego błędu i nie zapomnieć o żadnym z istotnych elementów, warto już na tym etapie zatrudnić biuro rachunkowe, które przez następne lata będzie pomagało nam z rozliczaniem podatków i prowadzeniem dokumentacji. Zobacz, przez jakie kroki przeprowadzi cię doświadczona księgowa. Przedstawiamy cały proces zakładania własnej firmy w Polsce.
Jak otworzyć firmę w Polsce?
Zanim zaczniesz przygotowywać dokumenty, dokładnie przemyśl swój pomysł na biznes. Należy bowiem pamiętać, że zarejestrowana działalność gospodarcza to lista obowiązków i – choć można skorzystać z przyjaznej dla początkujących ulgi na ZUS – opłat. Decyzja o jej założeniu nie powinna być podejmowana pochopnie. Warto dokładnie przemyśleć, jakie usługi czy produkty będziemy oferować, jakimi drogami dotrzemy do klientów i jaką wartość wnosimy na rynek.
Następnym krokiem, w którym może pomóc ci biuro rachunkowe, jest rejestracja firmy. Wypełnij wniosek CEiDG-1, w którym musisz podać m.in. nazwę firmy, kody PKD (przedmiot działalności), datę rozpoczęcia prowadzenia działalności oraz miejsce jej wykonywania. Należy podkreślić, że złożenie go jest zupełnie bezpłatne i można wykonać to przez Internet.
Bardzo ważnym etapem w drodze do własnej działalności gospodarczej jest zgłoszenie jej w Urzędzie Skarbowym. Właśnie w tym momencie przydaje się doświadczona księgowa, która wytłumaczy ci, kiedy masz obowiązek lub kiedy warto zostać czynnym podatnikiem VAT. Jeśli się na to zdecydujesz, konieczne będzie złożenie wniosku VAT-R najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, w którym rozpoczniesz sprzedaż swoich usług lub produktów. Warto wiedzieć, że to również można zrobić drogą internetową.
Na tym etapie firma jest już zarejestrowana, niemniej przyszły przedsiębiorca ma jeszcze kilka obowiązków – może je również wykonać za ciebie doświadczona księgowa. W ciągu 7 dni od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności masz obowiązek zgłoszenia jej do ZUS-u. Konieczne jest przedstawienie odpowiedniego dokumentu:
- ZUS ZUA – dla ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego,
- ZUS ZZA – wyłącznie dla ubezpieczenia zdrowotnego,
- ZUS ZCNA – w przypadku zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego również członka twojej rodziny, np. dziecka.
Rejestracja firmy – o czym jeszcze pamiętać?
Gdy uruchomisz już swoją firmę, twoim głównym zadaniem będzie docieranie do nowych klientów czy pozyskiwanie kontrahentów. Dlatego obowiązki związane z prowadzeniem księgowości lepiej jest przekazać w ręce doświadczonych specjalistów – sprawdzone biuro rachunkowe może w twoim imieniu rozliczyć cię z Urzędem Skarbowym oraz ZUS-em. Możesz liczyć również na wsparcie w zakresie prawidłowego prowadzenia dokumentacji. Niektóre biura księgowe oferują także pomoc w przypadku składania wniosków o kredyt lub dofinansowanie.
Jak wybrać biuro rachunkowe?
Sprawdzone biuro rachunkowe to doskonałe wsparcie zarówno dla jednoosobowej działalności, jak i dużej firmy zatrudniającej sporą grupę pracowników. Księgowość bowiem zawsze oznacza długie godziny poświęcone uzupełnianiu dokumentacji oraz stałe dokształcanie się w bieżących zmianach prawnych. Przedsiębiorca natomiast powinien zająć się tym, na czym zna się najlepiej – wytwarzaniem usług lub produktów i rozprowadzaniem ich wśród klientów. Z tego względu podpowiadamy, co jest najważniejsze, gdy wybierasz biuro rachunkowe dla swojej firmy. Zobacz, na co warto zwrócić uwagę.
Przede wszystkim liczy się doświadczenie. Biuro rachunkowe powinno zatrudniać pracowników, którzy na bieżąco doszkalają się w zakresie prawa podatkowego. Zwróć również uwagę na na to, jakich klientów dotychczas obsługiwała wstępnie wybrana księgowa – byłoby idealnie, gdyby byli to przedsiębiorcy prowadzący działalność o zbliżonym do twojego profilu.
Zanim podpiszesz umowę z wybranym biurem, upewnij się, że firma posiada certyfikat księgowy wydawany przez Ministerstwo Finansów. Choć nie jest on obecnie wymagany, świadczy o doświadczeniu i wysokich kompetencjach pracowników. To dla ciebie pewność najlepszej jakości obsługi.
Decydując się na współpracę z zewnętrzną firmą, sprawdź, czy wstępnie wybrane biuro rachunkowe oferuje kompleksowe usługi. Warto bowiem zdawać sobie sprawę, że księgowość to nie wszystko – w ręce specjalistów możesz powierzyć również sprawy kadrowe. Pomogą ci oni z zakładaniem działalności, zmianami w jej działaniu czy tworzeniu wniosków o dofinansowania.